Friday 8 March 2013

Contoh :Program Sahsiah dan Disiplin Murid Peringkat Sekolah 2005

PROGRAM UTAMA:
ISU/CABARAN:
STRATEGI:
Peningkatan Kualiti  
Kepimpinan serta Pengurusan Sahsiah dan Disiplin Murid.
1.       Mewujudkan penyelarasan maklumat/pekeliling/surat siaran serta tindakan yang perlu diambil di semua peringkat.
2.       Meningkatkan moral Guru Disiplin di sekolah.
3.       Kurang pendedahan dan latihan kepada pengetua/guru besar/PK HEM/guru disiplin di sekolah khususnya yang baru dilantik.
4.       Andaian penyelesaian disiplin adalah hanya guru disiplin.
1.       Menyelaras pengurusan dokumen berkaitan antara JPN, PPD dan sekolah.
2.       Melaksana kursus dan latihan yang sesuai dan diperlukan oleh guru disiplin;
3.       Memantapkan struktur organisasi J/kuasa Disiplin Murid di semua peringkat (sekolah, PPD dan JPN).
Pemantapan Pengurusan Sahsiah dan Disiplin Murid di Sekolah.
1.       Kawalan disiplin murid di sekolah yang tidak cekap dan berkesan.
2.       Organisasi J/kuasa disiplin yang longgar.
3.       Ketakkuran tatacara tindakan dan pelaporan kes mengikut kaedah 1:3:7 di semua peringkat (sekolah, PPD dan JPN).
1.       Penubuhan “Task Force Disiplin Murid” peringkat sekolah, PPD dan JPN.
2.       Membantu sekolah-sekolah yang menghadapi masalah disiplin.
3.       Mewujudkan saluran aduan disiplin untuk murid di semua sekolah.
4.       Memantapkan penyediaan Buku Peraturan Sekolah yang difahami dan boleh dipatuhi warganya.
Pelaksanaan Program Sekolah Selamat.
1.       Manual Keselamatan yang terlalu banyak sehingga sukar pihak sekolah menentukan pelaksanaannya.
2.       Sesetengah pelaksanaannya bertindan lapis denga program yang lain.
Semua sekolah dikehendaki menyedia dan melaksanakan sekurang-kurangnya 5 Manual Keselamatan yang utama;
1.       Manual keselamatan pergi dan balik sekolah.
2.       Manual keselamatan fizikal sekolah.
3.       Manual keselamatan aktiviti kokurikulum/sukan.
4.       Manual keselamatan mengatasi masalah ponteng/disiplin.
5.       Manual keselamatan intergrasi dan perpaduan.

Menggerakkan pelaksanaannya lebih kepada kaedah “School Base”.
Penjanaan Semangat Patriotisme.
1.       Mengenalpasti kaedah pelaksanaan yang lebih menyeluruh, mantap dan berkesan.
2.       Pelaksanaan program yang tidak berterusan.
1.       Menyediakan kaedah yang sesuai dan dapat dilaksanakan di semua sekolah.
2.       Menggerakkan pelaksanaannya lebih kepada kaedah “School Base”.
Pembudayaan Adab Murid (Nilai Murni).
1.       Masalah mendefinisikan disiplin murid yang lebih kepada hukuman dan dendaan.
2.       Ia adalah kemahiran dan perlu diajar secara berterusan.
3.       Ia ada kaitan dengan RUKUN NEGARA yang kelima yang jarang diberi perhatian.
Program ini perlu dilaksanakan sepanjang tahun di sekolah yang melibatkan semua murid. Adab yang perlu diberi perhatian adalah;
1.       Adab semasa belajar di bilik darjah.
2.       Adab semasa perhimpunan.
3.       Adab semasa berhubung sesama manusia.
4.       Adab semasa berhubung dengan alam sekitar.
5.       Adab kepada guru.
6.       Adab kepada ibubapa.
7.       Adab sesama rakan.
8.       Adab semasa permainan/aktiviti.
9.       Adab semasa bersama masyarakat.
10.   Adab kepada pemimpin.

Program Pembudayaan Adab perlu dilaksanakan secara berterusan di peringkat sekolah.
Peningkatan Konsep Kendiri dan Jati Diri Murid.
1.       Kita perlu menyediakan murid yang bersedia memasuki era globalisasi.
2.       Rendahnya Konsep Kendiri dan hilang Jati Diri boleh menyebabkan murid mudah terpengaruh dengan aktiviti-aktiviti tidak sihat atau liar.
1.       Imput aktiviti yang sesuai adalah;
a.     Keupayaan bersaing secara sihat.
b.     Tradisi keilmuan.
c.     Asal usul dan resam tradisi.
d.     Rupa Bangsa Malaysia.
2.       Mengintergrasikan unsur pembinaan konsep kendiri dalam semua aktiviti/program
3.       Memantapkan tahap keupayaan berkomunikasi secara berkesan (personal dan interpersonal).
4.       “School Base” program.
Program Pencegahan Perbuatan Salah Laku Berat Murid.
1.       Masih ada lagi kes-kes salah laku berat berlaku di sekolah yang mana kes-kes tersebut tidak sepatutnya dilakukan oleh seseorang murid.
2.       Masih ada sekolah tidak berupaya mengendalikan kes-kes salah laku yang berat.
3.       Meletakkan sebab musabab kepada pihak lain dalam menyatakan kes-kes salah laku berat.
1.       Penumpuan program pendidikan/aktiviti pencegahan adalah kepada 9 jenis salah laku berat iaitu;
i.          Pergaduhan.
ii.         Vandalism.
iii.       Gengsterism/Buli.
iv.        Salahlaku seks.
v.         Ponteng sekolah.
vi.        Merokok.
vii.      Membawa bahan lucah.
viii.         Membawa senjata merbahaya.
ix.       Peras ugut.

2.       Membuat penyelarasan tindakan dan maklumat bersama agensi lain serta ibu bapa.
3.       Memberi khidmat nasihat dan latihan kepada pihak sekolah tentang tatacara menangani masalah kes salah laku berat.
Pemantapan Sistem Salahlaku Disiplin Murid (SSDM).
1.       Sering menimbulkan kerumitan kepada pihak KPM dalam menyediakan sesuatu dasar kerana ketiadaan data atau data tidak lengkap serta tidak kemas kini.
2.       Sekolah tidak dapat mematuhi target yang ditetapkan dalam penghantaran data.
3.       Ketidakfahaman semua peringkat terhadapt kepentingan data lantas mengambil sikap tidak acuh.
4.       Terdapat kelemahan dalam penyediaan serta perumusan data.
1.       Edaran surat peringatan tentang penghantaran data ke pusat pengumpulan data dengan menyatakan tarikh-tarikh penghantaran di awal sesi persekolahan.
2.       Taklimat “hands-on” pengendalian system data yang berkaitan.
3.       Pengumpulan, penyemakan dan kenalpasti sekolah yang gagal mematuhi tempoh penghantaran data.
4.       Mengambil tindakan susulan kepada sekolah yang gagal dalam penghantaran data.
5.       Pengurusan pengumpulan data dibuat secara berkala;
a.    SSDM – 3 kali setahun.
b.    Data Kes Salah Laku Berat.
c.    Data pembuangan dan gantung sekolah.
d.    Data penglibatan murid

No comments:

Post a Comment