Friday 8 March 2013

CABARAN KEPIMPINAN KOKURIKULUM


CABARAN KEPIMPINAN KOKURIKULUM
Kokurikulum adalah aktiviti pelengkap kepada proses pengajaran dan pembelajaran di bilik
darjah.
DEFINISI KOKURIKULUM
“Kegiatan kokurikulum sebagai kegiatan yang dirancang lanjutan daripada proses pengajaran
dan pembelajaran dalam bilik darjah yang memberikan murid peluang untuk menambah,
mengukuh dan mengamalkan pengetahuan, kemahiran dan nilai yang dipelajari dibilik darjah”.
Akta Pendidikan 1996
AKTIVITI KOKURIKULUM ADALAH SEBAHAGIAN DARIPADA PENDIDIKAN YANG
MEMBANTU MEMANTAPKAN KEUPAYAAN DAN PRESTASI PELAJAR
KOKURIKULUM SEBAGAI PROSES PEMBANGUNAN MODAL INSAN
FAEDAH KEGIATAN KOKURIKULUM ………………banyak
· Memperluaskan pengetahuan dan pengalaman pelajarar
· Membentuk sahsiah dan membina konsep kendiri
· Meningkatkan tahap kesihatan dan kesejahteraan diri pelajar
· Memupuk interaksi dan integrasi kaum
· Menyemai daya kepimpinan
· Mengurangkan masalah sosial
· Mencabar minda dan ketahanan diri
· Mempelajri situasi kehidupan sebenar
· Memupuk semangat setia kawan
· Membuat keputusan
· Menyelesaikan masalah
· Memupuk bakat
· Menggunakan masa lapang secara berfaedah
FALSAFAH
· Semua murid mempunyai bakat dan minat yang boleh dimajukan
· Semua murid boleh dididik dan mendidik diri sendiri dan rakan sebaya
· Semua murid harus mempunyai perseimbangan antara perkembangan mental, social,
jasmani dan rohani
· Sekolah bertanggungjawab melahirkan murid untuk keperluan masyarakat
· Masyarakat bertanggungjawab mendidik murid
CABARAN UTAMA
PENGURUSAN
“Satu proses sosial dibentuk untuk mendapatkan kerjasama, penyertaan dan penglibatan ahliahli
dalam sesebuah organisasi untuk mencapai sesuatu matlamat atau objektif yang paling
berkesan”.
Drucker, 1972
Proses pengurusan ditakrifkan sebagai caracara
bagaimana seseorang pengurus bertindak
untuk mencapai objektif serta tugas yang telah ditetapkan dan diamanahkan kepadanya.
CABARAN
SUASANA
KEMUDAHAN
PELAJAR
GURU
GURU KANAN
KOKURIKULUM
GURU BESAR /
PENGETUA
IBU
BAPA
PEGAWAI
PENDIDIKAN
DI SEMUA
PERINGKAT
KOMUNITI
Bagaimana menganalisis proses?
Menjawab soalansoalan…….
1. Apakah yang harus dibuat?
2. Bagaimana kerja dibahagikan?
3. Bagaimana kerja dijalankan?
4. Siapa yang akan mengerjakannya?
5. Dengan apa kerja itu dijalankan?
6. Bila kerja harus diselesaikan?
7. Bagaimana dan sejauh mana baik atau berkesan kerja dijalankan?
8. Apakah tindakan selanjutnya?
9. Sekiranya kerja tidak berlaku, bagaimana?
(What if…..what next?)
Proses dalam pengurusan
POSDCORB
· Merancang (planning)
· Mengelola (organizing)
· Mengguna tenaga (staffing)
· Mengarah (directing)
· Menyelaras (coordinating)
· Melapor (reporting)
· Menyediakan belanjawan (budgeting)
Peranan Guru Kanan Kokurikulum
· Membantu pengurus pendidikan menentukan arah dan dasar yang sesuai untuk
melaksanakan kegiatan kokurikulum atau pendidikan luar
· Membantu merangka garis panduan untuk memantau kemajuan kegiatan luar
· Merancang program latihan dan perkembangan kepakaran dalam pengurusan
pendidikan luar
MERANCANG – bagaimana sesuatu matlamat hendak dicapai?
· Menentukan apa, bila bagaimana sesuatu itu hendak dilakukan?
· Menentukan objektif dan cara operasi
· Kumpul dan analisa maklumat
· Menbina alternatif
· Menyebarkan rancangan
MENGELOLA – cara membahagikan dan mengendalikan tugas / fungsi
· Cara mendapatkan kemudahan, staf, sumber dll.
· Struktur organisasi
· Mekanisma koordinasi
· Membina ‘method’ dan prosedur
· Menyebarkan maklumat tentang sumber sedia ada
MEMIMPIN – proses mempengaruhi
· Menggerakkan sesuatu
· Memberi arah tuju
· Menentukan jangka waktu dan kos
· Mengeluarkan arahan
· Memberi panduan dan ransangan
· Memberi teguran , latihan dan bimbingan
MENGAWAL – menentukan arah dan landasan
· Menyelia proses
· Menjalankan aktiviti pemerhatian dan pencerapan
· Menilai prestasi
· Menyediakan laporan kemajuan
· Membuat pembetulan
· Membuat penilaian mengikut peringkat pelaksanaan
PENOLONG KANAN KOKURIKULUM SEBAGAI PEMIMPIN DAN
PENGURUS KOKURIKULUM SEKOLAH
DOMAIN KEPIMPINAN
· DOMAIN KONSEPSUAL
· DOMAIN KEFUNGSIAN
· DOMAIN “INTERPERSONAL”
· DOMAIN PROGRAMATIK
· KEMAHIRAN ASAS PEGURUSAN
“I have never seen a good school with a poor principal or a poor school with a good principal. I
have seen unsuccesful school turned around into successful ones and, regrettably, outstanding
schools slide rapidly into decline. In each case the rise or fall could readily be traced to the
quality of the principal”
President New York Times
KEMAHIRAN ASAS PENGURUSAN
· Kemahiran Konsepsual / Konteksual
· Kemahiran Teknikal
· Kemahiran “Interpersonal”
PERANCANGAN KEGIATAN KOKURIKULUM
· Matlamat / objektif program
· Prasarana (sedia ada & baru)
· Kumpulan sasar (Penglibatan)
· Pengagihan tugas
· Kandungan dan jadual program
· Kewangan
· Tindakan yang perlu diambil
· Penilaian
· Sokongan ketua
PERLAKSANAAN
· Jawatan kuasa / pengagihan tugas
· Jenis program / aktiviti
· Tenaga
· Kumpulan sasaran
· Sokongan pihak tertentu
· Tempoh
· Penguatkuasaan / peraturan / panduan
· Kemudahan dan peralatan
PENYELIA
· Tentukan objektif
· Kenalpasti perkara yang hendak diselia
· Tentukan indikator kualiti pencapaian
· Bentuk instrumen
· Keselamatan – pelajar, guru, dokumen dan alat.
· Kumpul, analisa dan rekod data
· Laporan
INPUT – Pengurusan, kemudahan, infrastruktur, staf, kewangan dll.
PROSES – Aktiviti, P&P, aplikasi dan pengunaan RM
OUTPUT – pencapaian, prestasi dan penglibatan
STRATEGI
· Memberi wajaran yang sesuai untuk aktiviti yang dijalankan
· Mempelbagai aktiviti untuk buka peluang kepada semua pelajar
· Menglibatkan semua pelajar dari pelbagai latarbelakang
· Menglibatkan komuniti setempat
· Menubuhkan J/K Bimbingan Pelajar Sekolah dan melibatkannya dalam perancangan
dan pelaksanaan aktiviti
· Merancang dengan teliti dan berfokus
· Merkod dan menilai gerak kerja secara berterusan
· Mengadakan pertandingan
· Tawaran aktiviti mengambil kira keperluan pelajar
· Memberi penghargaan dari semasa ke semasa
· Kehadiran pelajar melebihi 90%
· Kehadiran guru / penasihat 100%
· Mewujudkan sekolah berwatak
· Aktiviti saling melangkapi pembelajaran bilik darjah
· Sentiasa berbincang dengan semua pihak
MENANGANI CABARAN
· Memahami dan menghayati Pekeliling dan Surat Siaran Kementerian
· Menentukan objektif yang jelas dan praktikal
· Memahami keperluan murid – kegiatan untuk siapa dan kenapa?
· Peranan dan tangggungjawab berfokus
· Bina “networking”
· Wujudkan “team work”
· Kreatif dan inovatif
· Bina sikap positif
· Budaya pembelajaran berterusan
· Sistem pengurusan yang mantap dan menyeluruh
· Latihan berterusan
CABARAN ANDA SEKARANG?
· Bagaimanakah bidang kokurikulum dapat dimartabatkan?
· Bagaimanakah set minda masyarakat perlu diubah supaya tidak fokus kepada prestasi
akademik sahaja?
· Bagaimanakah mewujudkan gabung jalinan antara gerak kerja akademik dan
kokurikulum?
· Apakah cara untuk menarik minat pelajar supaya aktif dalam gerak kerja kokurikulum?
· Apakah cara untuk menarik minat guru supaya menglibatkan diri dengan sepenuhnya
dengan kokurikulum?
· Apakah kaedah yang perlu diambil untuk menarik minat ibu bapa supaya memberi
sokongan penuh kepada gerak kerja kokurikulum dan membantu perkembangan anakanak
secara menyeluruh?
Ketrampilan Diri
· Berpengetahuan
· Berkemahiran
· Kreatif
· Patuh dan taat setia
· Sabar
· Pemikiran positif
· Timbang rasa
· Bersedia belajar dari latihan dan pengalaman
· Bekerjasama
· Tekun dan tidak putus asa
· “customer friendly”
· Berwawasan jauh
· Senang menjalinkan “networking”
· Fleksibel
· Menggunakan “higher order thinking”
· Penampilan diri kemas / sesuai
· Berkomunikasi secara berkesan
· Berani dan yakin
· Jurulatih / fasilitator yang cekap

No comments:

Post a Comment