- DATA GURU BIMBINGAN DAN KAUNSELING
- MEMANTAPKAN SISTEM MENTOR
- MEMANTAPKAN PERANAN PEMBIMBING RAKAN SEBAYA
- MENINGKATKAN PROFESIONALISMA GURU BIMBINGAN DAN KAUNSELING
- PENYEDIAAN SKT GURU KAUNSELING
- PENYELIAAN GURU BIMBINGAN DAN KAUNSELING
- PELAPORAN PERKHIDMATAN BIMBINGAN DAN KAUNSELING
- PERANAN KAUNSELOR DI SEKOLAH BERASRAMA
- SENARAI SEMAK MASALAH PELAJAR
- SEKOLAH CONTOH PERKHIDMATAN KAUNSELING TERBAIK
- JARINGAN MESRA JAYA KE SEKOLAH RENDAH
- PENGHARGAAN KEPADA GURU BIMBINGAN DAN KAUNSELING
- PERLANTIKAN GURU BIMBINGAN DAN KAUNSELING
- DASAR 60:40: PENYERTAAN PELAJAR DALAM JURUSAN SAINS
RENUNGAN
Kita tidak dilahirkan terus,
–
berjaya,
bahagia, pandai, menang …
•
Kita
juga tidak dilahirkan terus,
–
gagal,
menderita, kecewa, jahil, kalah …
•
Tetapi
kita mempunyai potensi untuk kedua-duanya.
•
Kasih
sayang bukan dibenci
•
difahami bukan dihakimi
•
diterima bukan ditolak
•
dihormati bukan dihina
•
ditolong bukan disakiti
•
keselesaan bukan digunakan
•
berkembang bukan beku/statik
KEJAYAAN
KUNCI KEJAYAAN DALAM PERHUBUNGAN MANUSIA IALAH UNTUK MELAYAN MANUSIA YANG MEMERLUKAN IDEA DAN PERASAAN YANG PERLU DIHORMATI WALAUPUN KITA TIDAK BERSETUJU DENGAN MEREKA.
MEMANTAPKAN
SISTEM MENTOR
•
Sekolah
sewajarnya melaksana dan memantapkan lagi perkhidmatan Mentor dan Mentee
•
Jawatankuasa
pelaksana Program Mentor Mentee dibentuk di sekolah
•
Objektif
pelaksanaan sistem mentor adalah berdasarkan keperluan pelajar dan sekolah
•
Pemilihan
dan penyesuaian mentor dan mentee bersesuaian dengan keperluan pemasalahan
•
Latihan
untuk mentor dan program khas pelajar hendaklah dirangka
•
Pertemuan,
membina hubungan, mengumpul maklumat, mengenalpasti masalah pelajar hendaklah
kerap dilakukan.
•
Pemantauan,
mengemaskini rekod dan penilaian perlu dilaksanakan
•
PRS
digalakan bersama membantu menjadi rakan dan saudara mentee
MEMANTAPKAN PERANAN PEMBIMBING RAKAN SEBAYA
•Memantapkan dan menyusun semula peranan Pembimbing Rakan Sebaya di sekolah
•Menggerakkan PRS supaya memainkan peranan “Bantu Diri Bantu Rakan”
•Menggalakkan PRS mengenali, mendampingi dan membina hubungan dengan rakan sebaya.
•Melibatkan PRS dengan aktiviti sekolah seperti perhimpunan pagi, Program Mentor Mentee dan sebagainya
•Memberikan latihan meningkatkan serta memantapkan kemahiran asas PRS
•Menggalakkan PRS membantu dan menyampaikan maklumat kepada Guru Bimbingan dan Kaunseling bagi kes-kes kronik
•Menggerakkan PRS supaya memainkan peranan “Bantu Diri Bantu Rakan”
•Menggalakkan PRS mengenali, mendampingi dan membina hubungan dengan rakan sebaya.
•Melibatkan PRS dengan aktiviti sekolah seperti perhimpunan pagi, Program Mentor Mentee dan sebagainya
•Memberikan latihan meningkatkan serta memantapkan kemahiran asas PRS
•Menggalakkan PRS membantu dan menyampaikan maklumat kepada Guru Bimbingan dan Kaunseling bagi kes-kes kronik
•Menubuhkan Jawatankuasa Bimbingan dan Kaunseling peringkat Daerah dan Negeri.
•Kerap mengadakan perbincangan dan perkongsiaan maklumat mengenai aktiviti dan program di sekolah
•JPN, PPD dan Jawatankuasa Kaunseling menganjurkan kursus atau program peningkatan profesionalisma guru Bimbingan dan Kaunseling
•Meningkatkan perkongsian ilmu antara Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling dengan menubuhkan Jawatankuasa Bimbingan dan Kaunseling peringkat Daerah dan Negeri
•Penyeliaan Guru Bimbingan dan Guru kaunseling dilaksanakan oleh Penyelia Kaunseling JPN dan PPD untuk melihat keberkesanan perkhidmatan.
•Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling membuat pelaporan perkhidmatan kepada PPD, JPN dan KPM
•Meningkatkan peranan Guru Kaunseling di asrama.
•Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling mengenalpasti masalah pelajar melalui analisis “ Borang Senarai Semak Masalah Pelajar”
•Mengalakkan Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling mengadakan lawatan kerja dan perkongsian ilmu dengan sekolah atau Guru Kaunseling Cemerlang. Guru Kaunseling cemerlang menjadi mentor kepada guru kaunseling lain.
•JPN dan PPD memberikan penghargaan kepada Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling cemerlang peringkat JPN dan PPD
•Perlantikan Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling hendaklah secara sepenuh masa.
•Guru Bimbingan dan Guru Kaunseling meningkatkan program kerjaya di sekolah ke arah pencapaian Dasar 60:40: Penyertaan pelajar dalam Jurusan Sains:Sastera
•Wang PCG Bimbingan dan Kaunseling di sekolah digunakan secara optimum dan berkesan
•Perkhidmatan GBK dengan program PPD, JPN dan agensi luar perlu diselaraskan. Adakan sistem penggiliran bagi meminimakan GBK meninggalkan sekolah
No comments:
Post a Comment