PROGRAM MENTOR MENTEE 2005
PENDAHULUAN
Untuk mencapai kecemerlangan, sesuatu
usaha yang jitu haruslah dilakukan.
Sejajar dengan misi dan visi sekolah yang
menitikberatkan pencapaian cemerlang murid-murid dari segi kurikulum,
kokurikulum dan perkembangan sahsiah. Bagi mencapai tujuan ini, semua pihak
perlu menggembling tenaga bagi menjayakannya. Perubahan dan kemajuan dalam bidang pendidikan
yang pesat dan sentiasa berubah mengikut peredaran masa menuntut kita warga
pendidik agar sentiasa bersedia menghadapi apa jua rintangan. Sehubungan dengan
itu, salah satu program ke arah kecemerlangan yang boleh membantu ialah Program Mentor Mentee.
MATLAMAT
1.
Membantu pihak sekolah melahirkan pelajar-pelajar yang berilmu,
berakhlak
mulia, berkembang secara seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan
intelek serta memenuhi keperluan negara menjadi sebuah negara maju
menjelang tahun 2020.
2.
Menjadikan Sekolah Kebangsaan Serkam Darat sebagai sekolah contoh di
daerah Jasin yang cemerlang dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah .
OBJEKTIF
1.
Membantu dan membimbing murid-murid (mentee ) mengesan potensi dan
menanam keyakinan diri untuk mencapai kejayaan yang cemerlang dalam
UPSR 2005.
2.
Memantau perkembangan pelajaran Mentee dari semasa ke semasa agar
mencapai sasaran yang ditetapkan oleh Ketua Panitia ataupun sekurang-
kurangnya berada pada tahap lulus.
3.
Mewujudkan perhubungan mesra di antara murid-murid dan guru-guru SKSD
dan seterusnya guru-guru boleh membantu menyelesaikan masalah mereka
khususnya yang berkaitan dengan pelajaran.
4.
Melahirkan murid-murid SKSD yang mempunyai sahsiah yang terpuji.
5.
Muwujudkan sikap hormat dan sayang murid-murid terhadap rakan mereka,
guru-guru dan sekolah.
KUMPULAN
SASARAN
Semua murid Tahun Enam seramai 53
orang.
PERSONALIA
Semua guru yang terlibat sebagai Mentor
diminta dapat memberi kerjasama dan komitmen terhadap tugas mereka dalam
membimbing Mentee yang telah
ditetapkan terdiri daripada dua hingga
tiga orang satu kumpulan.
TARIKH PERJUMPAAN
Bermula 21 haribulan Februari sehingga murid-murid menduduki Ujian
Penilaian Sekolah Rendah iaitu pada
bulan September.
TATACARA
1.
Perjumpaan mingguan diadakan pada setiap hari Rabu iaitu dari pukul 1.10
hingga 1.30 tengah hari.
i)
Perjumpaan pertama ( Perjumpaan suai kenal )
ii)
Perjumpaan seterusnya khusus untuk membincangkan masalah atau
perkembangan pelajaran Mentee.
2.
Jika Mentee terlibat dengan sebarang urusan luar pada hari
berkenaan,
bolehlah diubah ke tarikh lain pada minggu berkenaan. Mentor haruslah
memberitahu Mentee jika ada sebarang perubahan hari perjumpaan.
3.
Tempat perjumpaan ditetapkan oleh Mentor .
PERANAN
MENTOR
1. Membina hubungan mesra dengan Mentee dan
mewujudkan kejelekitan
supaya apa jua masalah berkaitan
pelajaran dapat diselesaikan.
2. Memberi bimbingan dan dorongan kepada Mentee
agar mempunyai
keazaman dan keyakinan untuk menghadapi
peperiksaan.
3. Memberi bimbingan cara belajar dengan
berkesan dan sistematik kepada
Mentee.
4. Mengadakan perjumpaan mingguan dengan Mentee
dalam kumpulannya
untuk mengetahui perkembangan pelajaran
dan memberi teguran membina.
Juga bertanyakan jika ada hal-hal
peribadi Mentee yang mengganggu
pelajaran.
5.
Perkara-perkara lain yang difikirkan dapat membantu mencapai objektif
program.
6.
Mewujudkan hubungan baik dengan ibu bapa Mentee.
PERANAN
MENTEE
Menghadiri perjumpaan dengan Mentornya
untuk:
1.
Membincangkan perkembangan pelajaran semasa.
2.
Melaporkan keputusan ujian ujian bulanan, peperiksaan semester dan ujian
percubaan untuk dibincangkan bersama bagi meningkatken prestasi mereka.
3
Membincangkan apajua masalah yang mengganggu pelajaran mereka.
4.
Mendengar dan menerima sebarang teguran daripada Mentornya dengan
hati yang terbuka dengan tujuan untuk meningkatkan prestasi.
5.
Berkongsi pendapat dengan rakan Menteenya untuk bersama-sama
memperolehi keputusan yang cemerlang dalam UPSR.
PENILAIAN
1.
Penilaian berterusan dari semasa ke semasa berdasarkan keputusan ujian,
peperiksaan semester dan UPSR Mentee.
2.
Perkembangan sahsiah Mentee melalui pemerhatian di dalam dan di luar
bilik darjah dan juga berdasarkan laporan guru-guru lain.
3.
Berpandukan buku log semasa perjumpaan mingguan bersama Mentee.
DISEDIAKAN OLEH:
ABDUL KADIR BIN HJ. HAMIDUN
GURU BIMBINGAN DAN KAUNSELING
JAWATANKUASA PROGRAM MENTOR MENTEE SKSD 2005
PENASIHAT :
ENCIK ADAM BIN MD. DALI
Guru Besar SKSD
PENGERUSI :
PN. FADHILAH BTE. EMBI
GPK Kurikulum SKSD
NAIB
PENGERUSI :
ENCIK HAMZAH BIN HUSIN
GPK Kokurikulum SKSD
PENYELARAS :
PN. ROHAIZAN BTE. OTHMAN
GPK HEM SKSD
SETIAUSAHA :
ABDUL KADIR BIN HJ. HAMIDUN
Guru Bimbingan Dan Kaunseling
N/
SETIAUSAHA : PN. NORHAYATI BTE. SULAIMAN
AHLI
JAWATAN KUASA : TUAN HAJI ELIAS ZAIDY BIN MOHD YUSOF
PN.
NORMAH BTE JARNO
UST.
MOHAMMAD SANI BIN BIDIN
PN.
CHE MAH BTE DAUD
PN.
ROHANA BTE BAKAR
PN.
RAMLAH BTE HASHIM
PN.
ROZITA BT. ABU
PN.
NORHASLINA BT. HJ. JUS
EN.
ABD. MAJID BIN ABU BAKAR
very helpful
ReplyDeleteok i will accompany
ReplyDelete