1.0 PENDAHULUAN
Perubahan dalam era
pendidikan kini telah mewujudkan keperluan untuk mengenal pasti kaedah,
strategi dan model program yang dapat mempertingkatkan kesedaran terhadap
keselamatan murid dan warga sekolah.
Bagi merealisasikan suasana yang selamat sama ada di dalam atau di luar
sekolah, Kementerian Pelajaran Malaysia telah menerbitkan modul dan manual konsep
‘Sekolah Selamat’ pada tahun 2002 sebagai panduan pelaksanaan pengurusan menjadikan
sekolah selamat. Berdasarkan panduan ini, semua pihak telah disedarkan
tentang peranan masing-masing dalam menentukan aspek keselamatan.
Selaras dengan
perkembangan isu-isu keselamatan yang
melibatkan murid, Kementerian Pelajaran Malaysia telah menyemak semula konsep
dan Manual Sekolah Selamat bagi memenuhi keperluan keselamatan. Kementerian
Pelajaran Malaysia
mengharapkan murid-murid serta warga
sekolah akan sentiasa berasa selamat
seterusnya dapat memberi tumpuan sepenuhnya kepada proses pengajaran dan
pembelajaran serta aktiviti-aktiviti di sekolah. Iklim persekolahan yang
selamat dan kondusif akan meningkatkan keyakinan kendiri murid bagi membantu
pencapaian akademik dan pembangunan sahsiah seterusnya dapat memberi sumbangan
secara positif kepada sekolah, masyarakat dan negara.
Bagi merealisasikan
pelaksanaan operasi keselamatan di sekolah, segala usaha ke arahnya harus
dipikul bersama oleh semua pihak secara holistik.
2.0
RASIONAL
2.1
Keselamatan
kerap diabaikan dan jarang dijadikan asas utama dalam membuat pertimbangan
pelaksanaan sesuatu aktiviti di dalam
dan di luar sekolah.
2.2
Dewasa
kini warga sekolah sering terdedah dengan risiko keselamatan dari aspek
fizikal, sosial dan emosi. Justeru itu, polisi
dan panduan keselamatan yang berterusan perlu diwujudkan di sekolah.
2.3
Keupayaan
sekolah dalam menangani isu-isu keselamatan amat terbatas, dan memerlukan
sokongan serta bantuan semua pihak termasuk keluarga, agensi-agensi kerajaan
berkaitan, badan-badan bukan kerajaan
dan komuniti.
3.0 MATLAMAT
Merealisasikan
Sekolah Selamat berteraskan kepada amalan budaya selamat.
4.0
OBJEKTIF
Meningkatkan
kefahaman, penghayatan dan amalan bahawa keselamatan hendaklah dijadikan
keutamaan dalam semua aktiviti pendidikan di sekolah
di
mana;
4.1 Pengetua/Guru
Besar memahami dan menghayati operasi keselamatan dalam merangka serta
melaksanakan tindakan untuk mewujudkan budaya sekolah selamat.
4.2 Guru memahami,
menghayati serta membantu merancang, melaksana dan memantau semua tindakan mewujudkan
budaya selamat di sekolah, di samping membimbing dan menasihat murid akan
amalan selamat semasa di dalam dan di luar kawasan sekolah.
4.3 Murid memahami, menghayati dan
mengamalkan tatacara keselamatan di
sekolah di samping mengamalkan cara hidup selamat semasa di dalam dan di luar
kawasan sekolah secara berterusan.
5.0 KONSEP
Oleh kerana aspek keselamatan adalah merupakan aspek yang tidak boleh
dikompromi, maka buku ini selain daripada panduan kepada pihak sekolah, juga adalah merupakan arahan yang perlu
dilaksanakan. Sekolah Selamat hanya akan wujud setelah setiap warganya
mempunyai kesedaran, penghayatan seterusnya dapat membudayakan amalan keselamatan di mana dapat melaksanakan
setiap aktiviti dalam keadaan selesa, tanpa gangguan, keraguan dan curiga,
perasaan ketakutan, perasaan terancam serta
mempunyai kepercayaan sepenuhnya terhadap pihak pengurusan sekolah. Sekolah yang selamat akan meningkatkan
keyakinan, kepercayaan dan jati diri murid seterusnya dapat meningkatkan
pencapaian akademik dan pembangunan sahsiah diri mereka.
Kementerian Pelajaran telah menyediakan polisi keselamatan yang berupa Arahan Keselamatan dari aspek Pengurusan Keselamatan Aktiviti Murid, Pengurusan
Keselamatan Dalam Menghadapi Krisis dan Bencana, Pengurusan Keselamatan Infrastruktur Sekolah, Pengurusan Keselamatan Dalam Menangani
Gejala Sosial dan Pengurusan Keselamatan
Dalam Menghadapi Risiko untuk dilaksanakan di semua sekolah.
6.0 TAFSIRAN
“Sekolah” dalam arahan ini bermaksud bangunan sekolah dan infrastruktur
lain yang termasuklah padang, gelanggang permainan serta kantin yang berada
dalam lingkungan kawasan sekolah.
“Warga Sekolah” dalam arahan ini bermaksud pihak berkepentingan di sekolah
yang termasuklah pengetua, guru besar, murid, staf sekolah dan ibu bapa.
“Arahan Keselamatan” dalam buku ini bermaksud peraturan dan prosedur yang hendaklah
dipatuhi bagi memastikan aspek keselamatan di sekolah dilaksanakan dengan
berkesan.
“Sekolah Selamat” bermaksud warga sekolah berada dalam keadaan selamat,
terjamin keselamatan dan tanpa gangguan daripada sebarang elemen pengaruh dan ancaman.
7.0 ELEMEN PERANCANGAN SEKOLAH SELAMAT
Elemen-elemen bagi menjamin pelaksanaan Sekolah Selamat adalah
seperti berikut;
7.1
Perundangan dan peraturan.
7.2
Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
7.3
Penglibatan warga sekolah.
7.4
Perancangan aktiviti.
7.5
Latar belakang warga sekolah.
7.6
Pembangunan staf.
7.7
Kawalan keselamatan sekolah.
7.8
Kepimpinan murid.
7.9 Perkhidmatan kesihatan sekolah.
7.10 Penilaian dan pemantauan.
7.11 Penekanan kepada penghayatan
nilai-nilai murni.
7.12 Perkongsian bijak dengan
agensi luar.
7.13 Kesedaran komuniti.
7.14 Khidmat masyarakat.
7.15 Kesedaran sosial dan budaya.
8.0 PERANCANGAN DAN PELAKSANAAN
Bagi memastikan perancangan dan pelaksanaan dapat dijayakan dengan teratur
dan rapi serta mencapai objektifnya, maka tindakan secara holistik di peringkat
sekolah perlu diambil dengan mewujudkan satu jawatankuasa yang dinamakan Jawatankuasa Keselamatan Sekolah.
No comments:
Post a Comment