1.0. Definisi.
Gejala sosial dalam
konteks sekolah bermaksud tanda-tanda akan terjadinya sesuatu keburukan segala
yang berkaitan tatakelakuan di kalangan
murid. Kementerian Pelajaran amat prihatin dengan gejala ini. Di antara isu
gejala sosial dalam kalangan murid termasuklah buli dan pelacoan, keharmonian
kaum, gangguan seksual dan gangguan emosi .
2.0. Matlamat.
Sekolah dapat
menangani dan mengurangkan kes-kes gejala sosial serta dapat mendidik tingkahlaku
yang baik dalam kalangan warga sekolah.
3.0. Objektif.
1.1
Memastikan sekolah membuat tindakan
yang betul dan tepat dalam menangani kes gejala sosial.
1.2
Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran
guru dalam menangani kes gejala sosial yang berlaku dalam kalangan warga
sekolah.
1.3
Murid dapat menyalurkan maklumat
mengikut saluran yang betul.
1.4
Mendidik murid agar menghormati hak orang lain.
1.5
Memastikan semua tindakan mengikut
prinsip keadilan.
2.0
Arahan Keselamatan Menangani Gejala Sosial.
2.1
Sekolah hendaklah sentiasa memberi
peringatan dan maklumat berkaitan perlakuan gejala sosial dalam kalangan murid
serta tindakan yang dikenakan kepada pihak terlibat.
2.2
Sekolah hendaklah sentiasa menasihatkan
semua murid agar sentiasa bergerak dalam kumpulan di mana-mana lokasi di dalam
dan di luar sekolah.
2.3
Sekolah hendaklah memastikan tiada
unsur-unsur buli dan gengsterisme berlaku dalam kalangan murid.
2.4
Sekolah hendaklah memastikan setiap
lokasi di sekolah berada dalam kawalan dan tidak menjadi tempat berpontensi
berlakunya gejala sosial.
2.5
Sekolah hendaklah memastikan warganya
sentiasa peka dan prihatin terhadap perlakuan gejala sosial dalam kalangan
murid.
2.6
Sekolah hendaklah mengenal pasti
bentuk gangguan emosi yang dihadapi murid berkenaan dan memberikan segala
khidmat bantuan yang diperlukan.
2.7
Sekolah hendaklah memastikan murid
yang berisiko dikenal pasti untuk diambil tindakan.
2.8
Sekolah hendaklah memastikan setiap
warganya diberi ruang dan peluang untuk membuat aduan dan mendapatkan
pengadilan.
2.9
Sekolah hendaklah sentiasa peka
dengan sebarang maklumat gejala sosial yang melibatkan murid.
2.10
Sekolah hendaklah menyediakan
peti aduan di sekolah.
2.11
Sekolah hendaklah menjalankan
program pencegahan gejala sosial kepada murid.
2.12
Sekolah hendaklah menjalankan
program intervensi dan pemulihan kepada murid-murid yang terlibat.
2.13
Sekolah hendaklah menjalankan
pemantauan secara berkala terhadap perlakuan gejala sosial dalam kalangan
murid.
2.14
Sekolah hendaklah merekodkan
salahlaku murid secara sistematik menerusi Sistem Salahlaku Disiplin Murid (
SSDM atau e-Disiplin ).
3.0
Arahan Keselamatan Keharmonian Kaum Di Sekolah
3.1
Sekolah hendaklah memastikan tidak
wujud unsur-unsur yang boleh menimbulkan rasa salah faham antara kaum dalam
kalangan murid dan warga sekolah.
3.2
Sekolah hendaklah mengadakan program
kefahaman silang budaya dalam kalangan murid dan warga sekolah ( Program RIMUP).
3.3
Sekolah hendaklah sentiasa mengkaji
dan menilai program-program yang berbentuk perpaduan kaum dan membuat
penambahbaikan dari semasa ke semasa.
3.4
Sekolah hendaklah membuat tindakan
serta merta dalam menyelesaikan perselisihan antara kaum dalam kalangan murid
dan warga sekolah.
3.5
Sekolah hendaklah memastikan
program-program dan aktiviti yang dilaksana di sekolah mematuhi garis panduan
dan prinsip-prinsip integrasi dan
perpaduan nasional.
3.6
Sebarang pertikaian atau
permasalahan yang boleh mencetuskan hubungan antara kaum dalam kalangan warga
sekolah perlu ditangani secara bijaksana, adil dan profesional serta boleh
melibatkan pihak-pihak berkuasa yang berkaitan termasuk PIBG.
No comments:
Post a Comment