PENGENALAN
Program Sekolah
Selamat telah mula dilaksanakan bermula tahun 2002 bagi tujuan mewujudkan
pesekitaran sekolah yang selamat. Program ini telah dilaksanakan dalam bentuk
pertandingan dan mendapati tidak semua sekolah yang terlibat dalam pertandingan
tersebut. Seperti mana yang sedia kita maklum bahawa isu keselamatan merupakan
isu yang tidak boleh dikompromi kerana ia boleh mengancam nyawa serta harta
benda sekolah. Oleh itu semua sekolah perlu terlibat dalam usaha ini. Pihak
sekolah hendaklah memastikan semua warganya sentiasa sedar dan peka tentang
kemungkinan berlakunya sesuatu insiden ke atas diri mereka sama ada di dalam
atau di luar sekolah. Kementerian Pelajaran berpendirian
bahawa keselamatan dan kebajikan warganya hendaklah sentiasa diberi keutamaan dalam
setiap aktiviti, konsisten dan berterusan.
Bagi memastikan keselamatan
sekolah sentiasa berada pada tahap memuaskan serta terjamin, Kementerian Pelajaran
telah mengubal satu mekanisme penarafan keselamatan yang standard dinamakan Piawaian Keselamatan Sekolah (PKS) untuk diguna pakai di semua sekolah. Instrumen Piawaian
Keselamatan Sekolah akan digunakan oleh
Kementerian Pelajaran, Jabatan Pelajaran Negeri dan Pejabat Pelajaran Daerah
semasa menjalankan pemantauan dan penyeliaan keselamatan di sekolah. Pihak
sekolah juga dikehendaki menggunakan instrumen ini untuk melakukan penarafan
kendiri. Instrumen PKS adalah mekanisme yang bertujuan untuk membuat penilaian
dan piawaian tahap keselamatan sekolah. Instrumen ini mengandungi 70 item
daripada 5 aspek keselamatan yang hendak dinilai. Setiap item perlu diberi skor
yang telah ditetapkan dan skor yang dipilih hendaklah berasaskan kepada data
dan maklumat yang betul dan tepat.
2.0
RASIONAL
2.1
Warga
sekolah dewasa ini terdedah dengan isu-isu dan ancaman keselamatan dari aspek
semasa pelaksanaan aktiviti murid, infrastruktur sekolah, sosialisasi warganya,
ancaman semasa krisis dan bencana serta risiko
yang mungkin dihadapi. Justeru itu, arahan-arahan keselamatan perlu diwujudkan
supaya amalan menjaga keselamatan dijadikan sebagai budaya dalam kehidupan
seharian.
2.2
Keselamatan
dan kebajikan warga sekolah perlu diberi keutamaan dalam sebarang perancangan
dan pelaksanaan aktiviti serta tidak boleh dikompromi. Oleh itu, warga sekolah
perlu diberi pemahaman tentang kepentingan keselamatan dan penyediaan strategi
atau langkah-langkah tertentu untuk mengawasi keselamatan mereka.
2.3
Semua
sekolah perlu membuat penarafan kendiri dengan menggunakan Instrumen Piawaian
Keselamatan Sekolah bagi mengukur dan
menilai tahap keselamatan sekolah masing-masing.
3.0
MATLAMAT
Semua
warga sekolah dapat membudayakan amalan keselamatan sama ada di sekolah atau
semasa di luar sekolah.
4.0
OBJEKTIF
4.1
Semua warga sekolah sentiasa sedar
dan peka terhadap kemungkinan yang boleh menyebabkan berlakunya kejadian
yang tidak diingini ke atas diri mereka.
4.2
Sekolah dapat mengambil langkah
proaktif dalam usaha menjamin keselamatan warganya dan dapat merancang strategi
untuk mengatasi sesuatu ancaman keselamatan atau bahaya.
4.3
Agar sekolah dapat merancang dan
melaksanakan arahan-arahan dan menguatkuasakan peraturan-peraturan seterusnya
dapat membudayakan amalan keselamatan.
5.0
PELAKSANAAN
5.1 INSTRUMEN PIAWAIAN KESELAMATAN SEKOLAH
5.1.1 Instrumen ini terdiri daripada lima aspek yang dinilai.
a. Pengurusan Keselamatan Aktiviti
Murid
b. Pengurusan Keselamatan
Infrastruktur Sekolah
c. Pengurusan Keselamatan Dalam
Menangani Gejala Sosial
d. Penurusan Keselamatan Dalam
Menghadapi Krisis dan
Bencana
e. Pengurusan Keselamatan Dalam Menghadapi Risiko Ancaman
5.1.2 Setiap aspek diperlihatkan melalui satu senarai item.
5.1.3 Format Instrumen Piawaian Keselamatan Sekolah mengandungi empat lajur bagi
setiap aspek seperti ditunjukkan dalam Jadual
1.
a. Lajur
pertama : No. Aspek
b. Lajur
kedua : Aspek yang dinilai
c. Lajur ketiga : Item bagi aspek yang dinilai
d. Lajur
keempat : Skor
sekolah yang mengandungi
sub lajur ( 0, 1, 2, TB )
Jadual
1
|
Bil
|
Aspek
|
Item
|
Skor
|
|||
|
0
|
1
|
2
|
TB
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
5.1.4
Penentuan Skor
Item
a. Penentuan
skor bagi setiap item dibuat dengan menandakan ( / )
pada lajur berkenaan.
b.
Penentuan
skor
item dibuat
berdasarkan pertimbangan
profesional. Panduan penentuan skor seperti
dalam Jadual 2.
Jadual 2 : Panduan Penentuan Skor
Skor
|
Deskripsi ( Tahap Pelaksanaan )
|
0
|
Tiada ( 0 % )
|
1
|
Sebahagian kecil
arahan-arahan keselamatan dapat
dilaksanakan ( 1% - 50% )
|
2
|
Sebahagian besar
arahan-arahan keselamatan dapat dilaksanakan
( 51 % - 100 % )
|
c. Bagi pengiraan skor aspek Pengurusan Aktiviti Murid yang bertanda *
i.
Arahan Keselamatan murid Dari Aspek
Pergi dan Balik Sekolah (item iii, iv,
vi, viii)
ii.
Arahan Keselamatan Murid Semasa
Aktiviti Lawatan Dan Perkhemahan (item vii)
iii.
Arahan Keselamatan Murid Di Asrama (item i – viii)
Hendaklah mengambil kira perkara berikut :-
·
Wajaran bagi aspek berkenaan ialah
50 %
·
Penentuan skor
tidak dibuat bagi item yang tidak berkenaan dan tandakan Tidak Berkenaan (TB)
pada lajur terlibat.
·
Contoh Pengiraan :
Bagi
Aspek 1 (Pengurusan Keselamatan Aktiviti Murid) untuk mendapat Jumlah Skor, hanya item yang berkaitan sahaja dikira dan
didarabkan dengan dua, manakala item yang ditanda TB tidak diambil kira.
Formula Pengiraannya:
SKOR DIPEROLEHI X
WAJARAN = PERATUS PENCAPAIAN
JUMLAH SKOR
(jumlah item berkenaan x 2)
5.1.5 Rumusan Skor
Kesemua
skor yang diperolehi bagi setiap item dirumuskan dalam Jadual Rumusan Skor
Piawaian Sekolah Selamat seperti di Jadual
3.
Jadual 3 :
RUMUSAN SKOR PIAWAIAN SEKOLAH SELAMAT
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||
BIL.
|
ASPEK
|
WAJARAN
|
SKOR PENUH
|
SKOR DIPEROLEHI
|
PERATUS PENCAPAIAN
|
||||||
1
|
Pengurusan Keselamatan Aktiviti Murid
|
50%
|
Jumlah item
berkaitan x 2
|
0
|
0.00
|
||||||
2
|
Pengurusan
Keselamatan Infrastruktur Sekolah
|
20%
|
28
|
0
|
0.00
|
||||||
3
|
Pengurusan Keselamatan Dalam Menangani Gejala Sosial
|
10%
|
14
|
0
|
0.00
|
||||||
4
|
Penurusan Keselamatan Dalam Menghadapi Krisis dan Bencana
|
10%
|
14
|
0
|
0.00
|
||||||
5
|
Pengurusan Keselamatan Dalam Menghadapi Risiko Ancaman
|
10%
|
14
|
0
|
0.00
|
||||||
JUMLAH
|
100%
|
140
|
0
|
0.00
|
|||||||
CARA
PENGIRAAN;
|
|
|
|
|
|||||||
PERATUS
PENCAPAIAN = SKOR DIPEROLEHI X
WAJARAN
|
|
||||||||||
JUMLAH SKOR
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
BIL.
|
ASPEK
|
PERATUS PENCAPAIAN
|
|||||||||
1
|
Pengurusan Keselamatan Aktiviti Murid
|
SKOR DIPEROLEHI X
50 = PERATUS PENCAPAIAN
# JUMLAH SKOR
|
|||||||||
2
|
Pengurusan
Keselamatan Infrastruktur Sekolah
|
SKOR
DIPEROLEHI X
20 = PERATUS PENCAPAIAN
28
|
|||||||||
3
|
Pengurusan Keselamatan Dalam Menangani Gejala Sosial
|
SKOR
DIPEROLEHI X
10 = PERATUS PENCAPAIAN
14
|
|||||||||
4
|
Penurusan Keselamatan Dalam Menghadapi Krisis dan Bencana
|
SKOR
DIPEROLEHI X
10 = PERATUS PENCAPAIAN
14
|
|||||||||
5
|
Pengurusan Keselamatan Dalam Menghadapi Risiko Ancaman
|
SKOR
DIPEROLEHI X
10 = PERATUS PENCAPAIAN
14
|
|||||||||
JUMLAH % PENCAPAIAN
|
|
||||||||||
# Jumlah item berkenaan
x 2.
5.1.6 Piawaian Sekolah
Penarafan
Piawaian Keselamatan Sekolah dibuat berdasarkan Peratus Pencapaian seperti di Jadual 4.
Jadual 4 :
PENARAFAN PIAWAIAN SEKOLAH
BIL
|
PERATUS PENCAPAIAN
|
PIAWAIAN SEKOLAH
|
1
|
80 -100
|
SEKOLAH SELAMAT
|
2
|
50 - 79
|
MEMERLUKAN PENINGKATAN TAHAP KESELAMATAN SEKOLAH
|
3
|
0 - 49
|
PERHATIAN KHUSUS TERHADAP KESELAMATAN SEKOLAH
|
No comments:
Post a Comment